Een drukke, maar boeiende week.

De lessen wiskunde werden in een leuk jasje gestopt. Via een meetkunde-circuit leerden we: werken met bouwsels, coördinaten bepalen en hoeken meten/tekenen.
Doordat we in groepjes werden ingedeeld en een doorschuifsysteem hanteerden, kon Goele in kleine groep uitleg geven over die hoeken.
We leerden dat een hoek bestaat uit een hoekpunt en twee benen.
De hoekgrootte wordt aangegeven met graden (°) en deze kunnen we meten en/of tekenen m.b.v. de gradenboog, al dan niet in een geodriehoek. Volgende week oefenen we al deze meetkunde-activiteiten verder in.

Woensdag kwam De Voorzorg langs voor een sessie rond onze oren.  De mevrouw vertelde ons hoe belangrijk het is om goed zorg te dragen voor onze oren, zodat we (blijvende) schade kunnen vermijden. We kregen tips over wat we zeker wel en zeker niet moeten doen. De uitleg was zo boeiend dat Goele helemaal vergat om foto’s te nemen. 🙂

Turnen kwam uiteraard ook weer aan bod. Het 6de leerjaar kreeg zelfs een extra lesje, terwijl ons 5de leerjaar op pad was richting het CLB. Donderdag sloten we de dag af met een workshop ‘dans’. Goele toonde onze de danspassen van de ‘Hucklebuck’ (jullie waarschijnlijk allen bekend). Ze bewees ook dat deze danspassen praktisch op iedere melodie uit te voeren zijn. Ilios bewees haar echter met één van zijn favorieten even het tegendeel. Volgende keer beter, Goele !

Na onze toets van meetkunde op vrijdag namen we de tijd om verder te werken aan onze vrije werktijd oftewel rond onze mini-projecten van W.O.
Eerst kregen we alvast boeiende materialen te zien en interessante weetjes te horen over de zogenaamde ‘Sami’-cultuur.  Danique en haar gezin bezochten een aantal jaren geleden het volk van deze (oude) cultuur. Zij konden ons de meest prachtige foto’s en gebruiksvoorwerpen laten zien.
We stonden ook even stil bij de levensomstandigheden van volkeren die in andere weersomstandigheden leven dan de onze. Verder beseften we nogmaals de invloeden van dieren en mensen op elkaars leefgbied.
Ons project ‘dieren’ werd weer even terug uit de kast gehaald. Leuk! Dankjewel, Danique en Jolanthe.
Tot slot maakten we een terechte bedenking over andere culturen, het mini-project waaraan de dames van onze klas werken …
Wat voor jou ‘gewoon’ is, is voor een ander misschien ‘raar’.
Wat voor jou ‘raar’ is, is voor anderen misschien heel ‘gewoon’.
Prachtig om te horen als een leerplandoel in kindertaal wordt geformuleerd. 🙂 Heerlijk om te weten dat wij als derde graad vooroordelen overboord gooien.

Stilletjes aan begint alles vorm te krijgen van al onze mini-projecten. Dit weekend roepen we de hulp in van onze ouders.
Misschien hebben zij wel leuke ideetjes om dit nog meer te laten leven ! Tot hiertoe trokken we nl. onze plan, maar we beseffen dat we meer bereiken als we samen nadenken.
Ouders, hou jullie E-mail zeker in de gaten en laat jullie inspiratie de vrije loop.
Sprokkelweek volgende week … Check !

 

Deze diashow vereist JavaScript.

 

Deze diashow vereist JavaScript.

PS: Onze excuses voor de ietwat wazige foto’s. Het is erg moeilijk om een enthousiaste derdegrader in stilstaande positie vast te leggen. 🙂