tweede graad maakt eigen zonnewijzer

Sinds deze week starten we op maandag met verschillende rondes. Zo hebben we een geschiedenisronde, een natuurronde, een techniekronde en een gedichtenronde. Deze zijn telkens voorbereid door enkele leerlingen. Het werd een heel boeiende en leerrijke namiddag. Zo luisterden we naar gedichten, leerden we wanneer de telefoon werd uitgevonden, wat de trompetboom is, wat reactiesnelheid is en gingen we deze uittesten bij iedereen en vertelde Jelle tijdens de techniekronde dat hij een zonnewijzer had gemaakt. De klas vond dit een goed idee en wilde dit zelf ook wel eens maken. Zo gezegd, zo gedaan.

Alle materialen werden gezocht, taken verdeeld,… en de dag nadien gingen we op elk uur van de dag in beurtrol de schaduwlijn tekenen van de zon. We schreven er het juiste uur bij. Maar wat bleek, na twaalf uur in de middag konden we ‘1 uur’ niet opnieuw gebruiken en moesten we verder tellen. Zo kwam het uur ’13’.  Een ideaal moment om de digitale klok aan te brengen. Het vierde leerjaar was dan ook heel gedreven om dit aan het derde leerjaar uit te leggen, want zij kenden dit al. Lang leve het levend rekenen!

De komende weken gaan we zeker hierop verder!

 

Deze diashow vereist JavaScript.

Woensdag was het ‘de dag van de sportclub’. Omdat het mooi weer was, deden we de sportronde buiten. We leerden heel wat sporten kennen en zoals een klasgenoot zei: “We leren elkaar nog beter kennen want dit wist ik helemaal niet van jou.”

 

Tot volgende week allemaal!

De tweede graad