Ola ola

Deze week zijn we naar onze laatste bestemming gevlogen: Spanje.
Eigenlijk waren het 2 korte weken om Spanje te ontdekken.
Zo zijn we te weten gekomen dat ze in Spanje, Spaans spreken. Dit kenden we nog van in het land Mexico. Zo betekent une, dos, tres – een, twee, drie, hallo is ola en de grote hoed heet een sombrero.
We hebben heel veel leuke dingen gedaan.
Zo zijn we deze week begonnen met het plooien van een Spaanse waaier. De kleuters konden zelf uitzoeken hoe ze deze precies moesten maken. Ja hoor, met veel proberen is het gelukt.
Een van de bekendste personen in Spanje is natuurlijk Pablo Picasso. Een echte kunstenaar die super mooie kunstwerken maakt. De kleuters konden ook een eigen Picasso maken. Kijk maar eens mee naar de resultaten.
Rune had maandag een souvenir meegebracht van de kunstenaar Antoni Gaudi van het land Spanje. Het was een dier gemaakt van porselein. De kleuters wilden graag weten wat voor een soort dier het eigenlijk is. Er was een discussie ontstaan tussen een leguaan en een hagedis. We zijn deze gaan onderzoeken en hebben informatie opgezocht in boeken. Het was uiteindelijk: een hagedis.
‘Hoe kunnen we te weten komen waar de zon staat?’ Dit was een vraag van de kleuters. We zijn dit gaan onderzoeken. Zo hadden we ons onderzoekje er bijgehaald: ‘Draait de aarde rond de zon of andersom?’ Dit hadden we al eens onderzocht.
Ik heb 3 dezelfde zonnetjes afgedrukt. De kinderen konden de zon plakken op het raam waar de zon op dat moment schijnt. Zo zijn we ’s morgens begonnen met de zon van ‘s morgens. De kinderen tekenden hierbij een kindje dat zich aan het aankleden is.
Het was ondertussen ’s middags en we tekenden de tweede zon. Hierop kwam een boterham want dit betekent ’s middags. Bij de afsluitronde konden we onze laatste zon tekenen. Hierop werd een kind getekend dat naar bed ging. Zo weten we dat daar de zon staat’s avonds.
We zijn onze tweede week van Spanje begonnen met onze contracten. De kinderen konden heel veel leuke opdrachten doen. Zo konden er kinderen iets bouwen met de clics, het kunstwerk van Picasso afmaken, de uitnodiging maken voor de projectafsluiter en een leuk ringling spel spelen. Dit spel is een spel voor de fijne motoriek. De kinderen moeten de foto proberen na te maken met hun eigen vingers. Kijk maar eens mee naar de foto’s.
We hebben ook een leuke schrijfdans gedaan rond cirkels en rondjes. Zo moesten de kleuters een liggende 8 tekenen. Voor sommige was dit een hele klus, maar iedereen vond het superleuk.
Woensdag was een dag waar veel kinderen naar uit keken. Want we gingen naar de Flamenco danseres. Sommige kleuters waren zelfs helemaal opgemaakt als echte Spaanse señorita’s.
Voor we vertrokken hebben we eerst met de kleuters de afspraken overlopen. Maar we hebben ze op papier gezet en getekend.
We kwamen aan bij de danszaal. We moesten onze schoenen al uitdoen voor de speciale vloer.
De deur ging open en daar kwam ze: de Flamencodanseres. Alle kinderen waren in de wolken van haar lang kleed, haar hakkenschoenen en haar grote Spaanse waaier.
De danseres danste eerst een mooi stukje.
Toen konden we zelf aan de slag gaan. De danseres had ons een paar danspasjes geleerd.
Het was een leerrijke ervaring.
Kijk maar eens mee naar de foto’s en de filmpjes.
Donderdag ochtend stond onze actua reporter al klaar. Luna ging ons vandaag iets meer vertellen over als je voor het eerst in het vliegtuig moet vliegen.
Dit was een interessant verhaal. Doorheen de dag was er tijd voor vrij spel. Want de meeste contracten waren al klaar. Ze hadden superhard gewerkt.
Zo konden de kinderen in het Spaans restaurant spelen, churros bakken in de viswinkel, zich verkleden als echte señorita’s en zich amuseren met de waterbak. Tijmen had daar een probleem gevonden. Hij wou water door grote buizen doen krijgen. Maar er waren enkel korte buizen aanwezig. Dus hij bedacht een plan. Hij plakte alle korte buizen aan elkaar. Ja hoor, hij kreeg het voor elkaar. Kijk maar mee.

Deze diashow vereist JavaScript.

 

Ons project is alweer voorbij gevlogen. We hebben veel verschillende landen gezien. Zo zijn we van Portugal naar Mexico gevlogen om dan even te stoppen in Scholtand om te eindigen in Spanje.
Het waren superleuke en drukke weken. Ik heb ervan genoten. Ik heb veel bijgeleerd.
We hebben dinsdag 27 mei onze projectafsluiter gedaan.
De ouders werden uitgenodigd met een vliegticket. De mama’s/ papa’s/oma’s/opa’s konden, net zoals de kleuters, hun stoel zoeken in het vliegtuig.
Daarna gingen we ieder land kort bespreken. Wat hadden we ontdekt en onderzocht?
Na het vertellen, konden de ouders proeven en kennis maken met de verschillende landen.
Op het einde kreeg ik ook leuke cadeaus om mijn stage af te sluiten.
Ik werd letterlijk en figuurlijk in de bloemetjes gezet. Wat zijn het schatjes van patatjes.
De kinderen kregen van mij een leuk aandenken mee. Een cakeje met de eerste letter van hun naam op, een vlieger gemaakt van een bellenblazer en een kleine sombrero.
Mijn afstudeerstage is omgevlogen. Ik heb heel leuke avonturen meegemaakt bij jullie zoon of dochter in de klas.
Ik wou jullie even bedanken voor de grote steun die ik gekregen heb de afgelopen weken.
Daarom een dikke dankjewel aan alle ouders!
Ik ga jullie kapoen, maar ook de school, de leerkrachten en de mentoren heel hard missen. Groetjes Brenda

Deze diashow vereist JavaScript.